Najaar 2017: Rome- dag 7

Laatste dag in Rome, laatste keer aan de Via Marsala met al zijn drukte en sirenes. Check uit was om 11:00 uur dus tijd zat om de koffers in te pakken met de laatste dingetjes. Het weer was prachtig, alleen we werden al gewaarschuwd dat het in Nederland koud en kil zou zijn….dus laagjes kleding maar!

Koffertjes klaar, met wat trucs die we straks voor we het vliegveld op gaan nog even toepassen.  Ontbijt bij Binario, paar deuren verderop: een Continentaal ontbijt met ham, kaas, ei, bacon, toast, jus en cappuccino. Je hebt tenslotte vakantie 😉

Er stonden nog een paar dingetjes op het programma voor vandaag:

Kaarsjes branden. Dat is nog wel een dingetje, want in veel kerken zijn er helaas alleen elektrische kaarsen, maar bij het kerkje verderop in de Via Marsala kan je ook nog ‘gewone’ kaarsjes opsteken. Wat ons eerder deze week niet was opgevallen, zijn de plafonds, allemaal zo prachtig gedetailleerd geschilderd.

Geen bezoek aan Rome zonder de befaamde Tiramisu van Pompi! Met de metro naar Piazza Spagna, vlakbij de Spaanse trappen. Daar bleek het zaakje in een zijstraatje te zitten. Hier hadden we van de week al gewandeld maar kwamen we van de andere kant vandaan. Tussen alle zijstraatjes met superdure winkels (lees Cartier, Swarowski, die categorie dus) gestopt voor een cappuccino, 1 koude versie (freddo) en 1 warme versie. Hier verder op zat Pompi……je bestelt wat je wil bij de kassa, en je betaalt, je krijgt een bonnetje. Met dat bonnetje ga je naar de counter en haal je je bestelling op….zo gaat dat hier op z’n Italiaans.. Je krijgt een ietwat langwerpig bakje met in een plastic houdertje je portie. Verschillende smaken (hazelnoot, pistache, banaan en chocolade) , maar ik ging voor de classico. Met een lepeltje en een doos zittend op een randje op Piazza Spagna in de zon genieten van de fluweelzachte en pure smaken…..een tiramisu experience….

Hierna richting het station: langs de tabachini en de buursuper voor de kadootjes.  Lunch bij Rifugio, ravioli en pizza gamberetti, gevolgd door de complementary ijskoude limoncello toe. Langs het hotel voor de koffers: truien en jassen eruit, kadootjes erin en via een koffie bij Vyta naar de bus naar Fiumicino. 17.45 uur vertrok de bus….je snapt het he, midden in de spits Rome uit zien te komen…..tis een uitdaging 😉 Na een uurtje reden we het vliegveld op en werden we afgezet bij terminal 3, prima, je kon zo doorlopen. Voor de security check rugzakje open en tablets eruit ( gevolgd door de riemen, horloges etc), en na de check alles weer op z’n plek, rugzakje weer in de koffer.  Nog wat lekkers gekocht achter de douane en wat te drinken en te snoepen voor in het vliegtuig. Iets over 20 uur begon boarden, en om 20.45 uur kregen we pushback. Iets meer dan 2 uurtjes later landden we op Zestienhoven en kregen we een lift van Rien naar huis, waardoor we al rond 23.20 uur thuis binnenstapten.

Het zit er weer op!

Rome, je was geweldig #graziemille

Op naar de plannen voor volgend jaar

2018: Bloemen riviera, van Pisa naar Marseille ( of andersom) #planes #trains #noautomobiles

This entry was posted in Privé. Bookmark the permalink.

One Response to Najaar 2017: Rome- dag 7

1. Elly van der Zalm says:

Complementary !!! Kijk daar houden we van !!!!