2019-Ola Madeira

Zomervakantie 2019 : weekje Madeira!
Kattenhotel Dotje geregeld voor de all inclusive vakantie voor Vlek (zonder bandje). Vlek heeft het trouwens uitermate naar z’n zin gehad, en iedereen om z’n pootje gewikkeld met z’n charmes…

Hotel uitgezocht: Quinta do Sol in Funchal
Taxi naar Schiphol geboekt
Taxi van vliegveld Funchal naar hotel en terug geboek
Auto huur voor een paar dagen check
Overzichtje gemaakt wat we wilden zien

Zaterdag 6 juli op een gruwelijk vroeg tijdstip van 3:50 uur ging de wekker, om 4:30 uur stond de taxi al te wachten die ons naar Schiphol zou brengen. Mooi op tijd op de luchthaven, we hadden al online ingecheckt. Bagage drop off, security check en op naar de gate, helemaal achteraan op D gate natuurlijk… 9: 25 uur lokale tijd aankomst op Funchal ( uurtje vroeger)
Ook daar was taxi snel gevonden, en bracht ons keurig naar het hotel. Aangemeld, kamer bekeken en Funchal in…..wat ze even vergeten waren te vertellen: er is NIKS vlak daar! Vrij steil stukje naar beneden en dan nog een flinke afdaling naar het dorp toe, ongeveer 15 a 20 min lopen van het hotel af.
Stukje naar de Mercado dos Lavradores gewandeld ( de markthal, met de visafslag). Fantastisch gedroogd fruit meegenomen, o.a. gedroogd hibiscus, gember, aloë vera en vruchten van planten die bij ons gewoon in de huiskamer staan, wat een smaken!
Bij Well-O een burgertje gesmikkeld, we hadden best trek gekregen. Allerlei variaties, met en zonder brood van lokale producten met een sapje ( ananas met munt). Leuk zaakje! Via de heuvel terug klein parkje bekeken, en uiteindelijk met wat cocktails en een tosti geëindigd bij de pub number 2 ( volgens het bord zijn de klanten nummer 1, beetje kitsch,maar wel grappig)
Wel leuke billboard gezien van de Mac, bij een menu ( minimaal medium), met ijsje en bijbetaling van 1 euro een gratis badlaken! En zij zijn leukkkk!
De volgende dag, zondag, na het ontbijt weer naar dorp gewandeld na een koffie stop bij Opan, een ijscappucino hier is een espresso, opgeklopte melk en een paar ijsklonten, vrij sterk dus en een pastel de nata ( die kennen we!)

Hierna richting de oude stad gewandeld op het gemak, en met de Teleferico naar Monte….bovenop de heuvel dus. Er zijn 2 kabelbanen, een gaat naar Monte, en de andere naar de Jardim Botanico ( was dus dicht voor onderhoud). Goed, wij met de kabelbaan naar boven en naar Monte Jardim Botanico: een grote botanische tuin met allerlei flora en fauna, en een olijfboom van 1000 jaar oud…wauw. Na het kopen van de kaartjes zei de dame dat er ook een Madeira proeverij erbij zat in een taverne, aangekruist op de kaart. Prachtig mooie tuin met een heel scala aan mozaiek borden over de geschiedenis van Portugal, heel mooi. Daarna op weg naar het hotel bij de beste Italiaan van Madeira pasta gegeten, was super.

Maandag konden we de huurauto ophalen op kleine 10 min lopen van het hotel, onze witte Power Panda! We hadden een route bedacht. Vanuit Funchal naar Cabo Girao, een uitkijkpunt op een glazen plateau waar je de diepte in kan kijken van 580 meter. Ik kan je vertellen dat is best hoor!

Vervolgens verder naar het noorden gereden naar de Sao Vicente vulkanische grotten, waar we gelijk mee konden met de tour. Na een buitengewone interessante wandeling in de grotten en het ontstaan van Madeira en vulkanisch steen, erna nog een stukje expositie met filmpjes. Langs de kust door Seixal gereden en afgeslagen naar het westen naar Porto Moniz, leuk kustplaatsje met natuurlijke zwembaden….uhhh 20 graden en we hadden geen zwemkleding bij ons, erg jammer

Hier wel gelunched bij Conchinha, een kleine grappige taverna met een soort tosti en een sapje met van alles aan fruit erin, erg smakelijk. Mark had een route terug bedacht richting Funchal over de Paul de Serra vlakte, dwars over het midden van het eiland. Is goed, doen we….eerst stuk door de wolken en de bergen, daarna de vlakte over, wat kan Moeder Natuur toch mooi zijn…

We hadden vooral 1 excursie geboekt via Get your Guide: een wijn en spijs wandeling door Funchal: een wandeling van 3 uur met allerlei hapjes en drankjes, klinkt goed toch?

Dat stond voor dinsdag op het plan, wij netjes op tijd bij het verzamelpunt bij de H&M ( ja die hebben ze ook). Sofia, onze gids, nou ja niet echt een gids maar volgens haar was ze verhalen vertelster, met Britse en Duitse roots, maar al jaren woonachtig op het eiland, kent alles en iedereen. Via Blandy’s ( DE maker van Madeira wijn op het eiland), 2 Madeira proeverijen, naar een glas witte wijn met 2 hapjes, naar een chocolade winkel ( zeg maar gerust chocolade kunst), naar een koekjeswinkel, via de markthal naar de lunch locatie met een lokaal biertje met gedroogde tonijn met een salade met ui, varkensvlees gemarineerd in wijn, knoflook en sinaasappel, naar het proeven van de poncha ( dat is echt gewoon bocht!) naar het ‘katervoer’ een sandwich met de black scabberd vis en een brisa ( lokaal frisdrankje van passievrucht limo, errrug lekker) naar een theehuis met venkelthee en cheesecake…..En toen zaten we echt vol! Terug naar hotel voor een siesta en even bijkomen.

Via TripAdvisor een zaakje opgezocht voor diner, recensies goed. Zullen we het proberen? Ja, dat is goed. Dit was even een schot in de roos. Casal da Penha, met stip op 1! Tonijn in een Madeira saus, met garnituur, een espetada ( rundvlees gekruid met zout, laurier en knoflook, gegrild aan een laurier tak), een lokale specialiteit….Tiramisu toe, en een koffie…..hemel op aarde…

De volgende dag wat wezen kijken bij de diverse winkelcentra, was niet echt spectaculair, even bij de lokale Decathlon geweest en even flink geshopt.  Daarna even wezen zwemmen en bubbelen…..water moest 33 graden zijn…nou ech niet! Opgefrist, en op zoek naar eetzaakje ( er moet tenslotte gegegeten worden). Via TripAdvisor een zaakje gevonden met tapas ergens in de oude stad….met reservering via Trip -30% korting, altijd leuk.  We namen wat bolo do caco (lokaal brood met knoflookboter, we zijn fan!) en een vis tapas schotel. De serveerster vroeg is dat alles? Nou voorlopig even wel, we zien erna wel verder…..komt er even een plank op tafel! Salade, vleeswaren, kaas, gamba’s, bacelhau, viskroketjes en nog veel meer lekkers…..Die plank was echt ruim voldoende!

De dag erna roadtrip nummer 2. We begonnen bij Pico Arieiro, iets achter Monte aan de noordkant van Funchal. De op 3 na hoogste berg, maar de enige waar je met de auto direct kan komen…..de weg ernaar toe prachtig tussen de wolken door slingerend op naar 1818 meter hoog, de oren schoten af en toe even dicht en klapperden weer open. Je stijgt heel veel binnen een relatief korte tijd. Prachtig stukje natuur weer gezien, bergen, bergen, en heel veel wolken, maar desalniettemin een geweldig stukje Moeder Natuur. Na een pauze momentje, weer afgedaald naar ongeveer 800 meter voor een korte levada wandeling naar Balcoes, 1,5 km en 1,5 km terug en redelijk vlak. Na onze ervaring vorig jaar op Kreta, waren we deze keer slim. Ook al zit je heel dicht op de weg, binnen een paar minuten loop je het bos in en je ziet alleen maar bos, struiken en planten. Uitzichtpunt was weer weergaloos mooi. Via een korte stop in Santana, een soort openlucht museum met authentieke huisjes, waar mensen/ hele families hebben gewoond in het verleden. Sanitaire en drinken stop met 2 stukken cake ananas en een soort caramel laagjes cake (bijzonder smakelijk, de Portugezen zijn dol op cakes en zoetigheid), ook de cake doen ze hier niet met kleine stukken. Via de Mac in Funchal ( er moesten nog wat kadootjes gescoord worden) neergeploft in de hotelkamer, cocktails beneden gehaald en beentjes languit.

De laatste dag hebben we rustig doorgebracht. De hele week had ik al bordjes gezien voor de spa, met verschillende soorten massages en pakkingen. Knoop doorgehakt en complete massage met gezichtsbehandeling geboekt voor ons allebei……ohhhhhhh dat was een vol uur zaligheid ( alle lichaamsdelen inclusief voeten, teentjes en vingers gemasseerd en stevig ook), we waren weer helemaal zennnnn. Hierna opgefrist en de koffer en de rugzakken opnieuw ingepakt….de aankopen moesten toch weer erin passen, zoals altijd laten we wat dingen achter op vakantie. De huur auto teruggebracht en bij de pub wat gedronken.

Toch maar weer terug naar Casal do Penha voor laatste avondmaal…Ook dit maal weer fantastisch. We kozen voor wat anders: Mark wilde de steak on stone ( steak op een soort steengril, met 3 soorten sausjes, bearnaise, piri piri en een avocado/azijn saus, lekkerrrrr) en ik ging voor de visstoof. Komt er even een lap vlees vol met stukken knoflook aan, en een complete pan voor 3/4 gevuld met visstoof! Kannonne, wat was dat lekker! Als dessert een caramel pudding en passievrucht pudding, alsof er een engeltje over….nou ja je snapt de strekking.

De volgende ochtend na het ontbijt stond de taxi al klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Om 10:40 uur gingen we de lucht in. Niet alleen het dalen op Funchal is een uitdaging, ook het stijgen is een uitdaging…..zoek maar eens wat filmpjes op YouTube op! Om 15:15 uur landen we weer op Nederlandse bodem, via een stop bij de Starbucks de trein naar huis opgezocht. Even over 17:00 uur thuis. Na een paar boodschapjes, en een verkwikkende douche stond de boerenkoolstamp met bal en worst klaar in Bergschenhoek! Thanks!!

Het fotoalbum is klaar en besteld, de vakantie zit er op

Wat hebben we genoten, wat hebben we veel gezien, en wat hebben we heerlijk gegeten

Wat een fantastisch mooi eiland, en wat zijn de mensen vriendelijk

Ooit gaan we zeker nog een keer terug

Bye Bye Madeira!

This entry was posted in Privé, Vakantie. Bookmark the permalink.